مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی در پاسخ به توئیت عباس عبدی  آورده است:

 

تبیین یک جنگ شناختی است و شناخت نسبت مستقیمی با اراده‌ها دارد ؛ به حمله شناختی عباس عبدی یعنی همان چریک تواب فتح لانه جاسوسی آمریکا و رُفقایش به اراده‌ی مردم توجه فرمایید؛

او میگوید رد و قبول توافق در برجام منحصرا با رهبریست که همین هم دروغه ! اما او نمیگوید این اختیار رهبری در نشانه گذار‌ های حضرت آقا برای تآمین منافع ملی ایرانیان و فرمان ممنوعیت پرداخت‌های نقدی ازنوع قجری – پهلوی -روحانی ودریافت‌های نسیه و توخالی با ضمانت نامه‌ی جان کری تبلور یافته است ؛

رهبری برمبنای خرد و ایران دوستی می‌گوید مذاکره یعنی دادن و ستاندن نه فقط دادن ! مهارت روحانی و ظریف اما با وجود تذکر ایشان ، فقط دادن امتیازات بود در حالی که امتیاز دادن یک جانبه مربوط به عصر بی خبری و سده قاجاراست !

عبدی و دوستانش جزو بهترین دیپلمات‌های عصر فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه هستند ؛ چه کنیم که این دوستان ۱۰۰ سال دیر آمده اند !

در یادداشت مجتبی زارعی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس آمده است:

عبدالکریم سروش را می‌شناسیم ؛فعال دهه ۵۰ که عضو کمیته ویژه ستاد انقلاب فرهنگی ، مجذوب امام خمینی و از تلاشگران سرسخت اسلامی شدن دانشگاه در دهه ۶۰ بود ! در دهه ۷۰ اما علیه سیاست دین و فقه اجتماعی و سیاسی وارد جدل وتخاصم شد ، در حلقه کیان دوگانه تصنعی مدیریت علمی و مدیریت فقهی را ساخت و این برساخته را وارد ادبیات سیاسی کرد ، دین به عنوان‌ یک مکتب را به یک ساحت آنهم فقه فردی تقلیل و چنین دینی را برای اداره انسان و دنیا ناکارآمد اعلام کرد ؛ شگفتا که اما ۳۲ سال است کسی بیاد ندارد او حتی از یک اختراع و کشف علمی دانشمندان ایران و دانشگاهیان وطن خوشحال شده باشد ؛ بر عکس ذهنیت او دستگاه معرفتی ولایت فقیه پیشتازترین حامی دانشمندان ، توسعه آزمایشگاهها ، پیشرفتگی علوم و فنون نوین در ایران اخیر شد او اما در تولید بیانیه ، سخنرانی و میتینگ ها علیه اسلامی شدن نظام سیاسی حدی نگه نداشت و در بسط سکولاریسم و نفی اسلام سیاسی و برچسب استبداد به ولایت فقیه هرچه خواست در آزادی کامل بر زبان و کاغذ آورد ؛ قرآن را وحی ندانسته و نوعی تجربه شخصی نبوی اعلام کرد و حالا بعد از سی سال از تکرار ترجمه ی تجربه پروتستانتیسم اروپا برای کشورهای اسلامی بخصوص سرزمین ایران به عنوان زیست بوم تجدید حیات تمدنی دین خاتم ، می گوید همین حرف ها و لوتری بازی ها و این مخالف خوانی ها را در کالیفرنیا در ۱۷۰۰ بیت به شعر و نظم در آورده است ! باید گفت آقای سروش! اشکال ازصنعت خطابه و جدل های “منثور” تان نبود که حالا همان در لباس “منظوم” کارگر اُفتد خیر! اشکال در مبادی معرفت شناختی و ماده ی تحلیل شماست؛ وضعی تقلیدی که شما کماکان و با تعصب ، تجربه ی مدرن شدن غرب مسیحی در برابر ارباب تفتیش عقاید کلیسایی را با گوهر و تجربه دین اجتماعی و فطرت گرای محمدی و حکمت مدنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام یکسان می پندارید! یادآوری می کنیم شما و آقای دکتر بشیریه پروژه هایی جداگانه اما با هدف واحد فلسفی و جامعه شناختی قیام علیه نظام دینی را هم زمان شروع کردید.
، بشیریه اما بعد از سی سال به صراحت گفت اشتباه کرده و بی توجه به مختصات جامعه ایران به نظریه پردازی می پرداخت از این رو به تآلیف کتاب احیای علوم سیاسی روی آورد و اعتراف کرد که باید بجای انگاره های ایدئولوژیک پوزیتیویستی به حکمت روی آورد ؛ اما تو کماکان در فرمالیسم مدرن شدن متوقف و اینک با مآیوس شدن از نثر و خطابه دست به دامان شعر شدی آنهم در تنهایی های کشنده کالیفرنیا ! آقای سروش! تکرار از عُقلا مذموم است ! نثر و نظم فرقی نمی کند ! مشکل این است که از شب نامه های کالیفرنیا در برابر آفتاب تابان ایران اسلامی کاری ساخته نیست ! بدتر اینکه ایرانیان پیامبری شاعر از کالیفرنیا را به رسالت نمی پذیرند !

 

مسکو – ایرنا – سرگئی بابورین معاون پیشین دومای روسیه گفت: انقلاب اسلامی ایران مانع بزرگی در برابر سلطه طلبی آمریکا بوجود آورد و از سلطه این کشور استعمارگر بر جهان جلوگیری کرد.

بابورین که نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۸ بود، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو تصریح کرد: مردم کشورهای مواجه با سلطه گری آمریکا در منطقه خاورمیانه توانستند با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی و مبارزات امام خمینی(ره) رهبر کبیر این انقلاب با آمریکا به مبارزه بپردازند.

بابورین اظهار داشت: خروج حقارت بار نیروهای اشغالگر آمریکا و ناتو از افغانستان در ماه اوت سال گذشته و نیز مجبور شدن آمریکا برای خارج سازی نیروهای خود از عراق از ثمرات انقلاب اسلامی ایران بود.

این فعال سیاسی روس و از کارشناسان سیاسی امور خاورمیانه معتقد است که آمریکا برای مدت طولانی به عراق آمده بود اما حرکت های انقلابی مردم این کشور و پیروی از راهنمایی های آیت الله خامنه ای باعث شد تا عرصه بر آمریکا در عراق تنگ شود.

بابورین خاطرنشان کرد که مبارزات مردم فلسطین برای آزادی سرزمین خود نیز با پیروی از انقلاب اسلامی بوده و تاکنون توطئه های بزرگی همچون معامله قرن که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای اشغال نهایی فلسطین و رسمیت بخشیدن به آن مطرح کرده بود، شکست خورده است.

وی اظهار داشت: امروز میلیونها نفر در مناطق مختلف جهان بویژه کشورهای منطقه خاورمیانه با ارج نهادن آرمان های انقلابی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از آن برای مبارزه با استعمارگران الهام می گیرند.

انقلاب اسلامی باعث پیشرفت و ترقی ایران شد

بابورین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی شرایط برای پیشرفت و ترقی همه جانبه ایران را فراهم کرد، اظهار داشت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همه عرصه ها در مسیر پیشرفت حرکت کرد.

وی تصریح کرد: این پیشرفت ها در عرصه های علوم و فناوری، انرژی، اقتصادی و فرهنگی، انسانی بویژه با توجه به موانعی که با اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا و هم پیمانان غربی آن علیه ایران بوجود آمد، بسیار حائز اهمیت است.

بابورین که چند بار تاکنون به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: ارزش‌های انقلاب اسلامی پس از ۴۳سال روز به روز در حال گسترش است و این امر نشان دهنده حقانیت این مسیر است که امام خمینی (ره) آغازگر آن بود.

وی خاطرنشان کرد که جوانان ایرانی با باور کردن توانایی های خود، در استقلال و خودکفایی ایران نقش افرینی می کنند و همین تلاش های مردمی سبب عصبانیت بیشتر سران آمریکا شده و مدام برای توقف این حرکت، تحریم های جدید وضع می کنند.

معاون سابق دومای روسیه تصریح کرد: ایران سیستم سلطه جویی آمریکا را به چالش کشیده و ثابت کرده است که بدون تایید آمریکا هم می توان به پیشرفت و ترقی دست یافت و مهم تر از همه اینکه استقلال خود را حفظ کرد که دستاورد بسیار گرانبهایی است.

تهران – ایرنا – یکی از مهم‌ترین آفتهای همه‌ی انقلابها ارتجاع است. یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، همه‌ انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم -مثل انقلاب فرانسه و روسیه به این بلیّه دچار شدند اما شعارهای انقلاب (اسلامی) دست نخورد.

گروه پرونده ویژه| یکی از نظریه ‌پردازان شوروی سابق در توصیف انقلاب اسلامی می‌نویسد که انقلاب اسلامی شعار اصلی جنبش‌های سیاسی، اسلامی مختلف در بسیاری از کشورهای اسلامی مشرق زمین است و مسأله مشترک برای این جنبش‌ها، اسلامی کردن تمام جوانب زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خانوادگی تمام شهروندان کشورهای خود و اعلام سومین راه رشد است که با سرمایه‌داری و سوسیالیسم متفاوت تعریف شده است.

به این معنا، انقلاب اسلامی با رویکرد به مذهب، خط مشی جدیدی در زمینه توسعه و استقلال، آزادی و عدالت برای جهان سال ۱۹۷۹ و برای تمامی کشورها و جنبش‌های انقلابی که تا آن زمان روی پای خود ایستادن را تجربه نکرده بودند، ارائه می‌دهد که این موضوع برای قدرت‌های جهان آن روز، تکان‌دهنده بود.

به ویژه در این خصوص مسأله صدور انقلاب و پیوند بین جنبش‌های اسلامی و آزادی‌بخش و حمایت از آنان در مبارزه با سلطه‌جویان و استعمارگران دنیای سرمایه‌داری و کمونیسم، بسیار قابل توجه است. در این زمینه، فرد هالیدی، استاد و کارشناس برجسته مسائل غرب آسیا در انگلیس می‌گوید: «انقلاب اسلامی در ایران جذابیت ایدئولوژیکی بسیار زیادی میان اعراب تا الجزایر و سودان دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به علاوه، در جمهوری‌های آسیایی شوروی، بخصوص آذربایجان و گرجستان، عراق، افغانستان و پاکستان، با توجه به بافت اجتماعی این کشورها، دین و فرهنگ ایران دارای نفوذ بسیار زیاد است.

به هرحال انقلاب ۵۷ هم مانند همه انقلاب‌های سیاسی دو هدف داشت؛ اول براندازی نظم سیاسی پیشین و دوم بنیانگذاری نظم سیاسی نوین با این معنا بارزترین نمود موفقیت یک انقلاب دست یابی به هدف اول است که انقلاب سلامی از این منظر کامیاب بوده است؛ اما پس از فروپاشی سیستم سیاسی پیشین، چالشی مهم و اساسی پیش روی انقلاب ها قرار می گیرد که بر مشروعیت و مقبولیت آنها در سال های بعد اثرگذار است.

درواقع موفقیت تکمیلی یک انقلاب در بهبود شرایط یک کشور پس از براندازی نظام سیاسی، به توانایی آن در بنیانگذاری سیستم حکمرانی وابسته است. ما برای بررسی این موضوع به سراغ مسئله آسیب شناسی انقلاب از نگاه رهبر انقلاب رفته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

**انقلاب اسلامی بر خلاف سایر انقلاب ها به ارتجاع دچار نشد

راجع به آسیب‌شناسی انقلاب من یک جمله‌ی کوتاه عرض میکنم. یکی از مهم‌ترین آفتهای همه‌ی انقلابها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همه‌ی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلاب‌هایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ‌کدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقه‌ی ضعیف، دل‌سپرده‌ی طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیه‌ی به مردم به خارجی‌ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه‌ها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق می‌افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده‌اند، راه را عوض کرده‌اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست. ۲۹ بهمن سال ۹۶ در دیدار مردم آذربایجان شرقی

**تشخیص حق در فتنه ها

آنچه که از بیانات زینب کبری باقی مانده است و امروز در دسترس ماست، عظمت حرکت زینب کبری را نشان میدهد. خطبه‌ی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدن معمولی نیست، اظهارنظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک تحلیل عظیم از وضع جامعه‌ی اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق‌ترین و غنی‌ترین مفاهیم در آن شرائط بیان شده است. قوّت شخصیت را ببینید؛ چقدر این شخصیت قوی است. دو روز قبل در یک بیابان، برادر او را، امام او را، رهبر او را با این همه عزیزان و جوانان و فرزندان و اینها از بین برده‌اند، این جمع چند ده نفره‌ی زنان و کودکان را اسیر کرده‌اند، آورده‌اند در مقابل چشم مردم، روی شتر اسارت، مردم آمده‌اند دارند تماشا میکنند، بعضی هلهله میکنند، بعضی هم گریه میکنند؛ در یک چنین شرائط بحرانی، ناگهان این خورشید عظمت طلوع میکند؛ همان لحنی را به کار میبرد که پدرش امیرالمؤمنین بر روی منبر خلافت در مقابل امت خود به کار میبرد؛ همان جور حرف میزند؛ با همان جور کلمات، با همان فصاحت و بلاغت، با همان بلندی مضمون و معنا: «یا اهل الکوفه، یا اهل الغدر و الختل»؛ ای خدعه‌گرها، ای کسانی که تظاهر کردید! شاید خودتان باور هم کردید که دنباله‌رو اسلام و اهل‌بیت هستید؛ اما در امتحان اینجور کم آوردید، در فتنه اینجور کوری نشان دادید. «هل فیکم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الکذب و ملق الاماء و غمز الاعداء»؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابی هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالی که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهده‌ی مقابله‌ی با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید. «مثلکم کمثل الّتی نقضت غزلها من بعد قوّه انکاثا»؛ مثل آن کسی شُدید که پشم را میریسد، تبدیل به نخ میکند، بعد نخها را دوباره باز میکند، تبدیل میکند به همان پشم یا پنبه‌ی نریسیده. با بی‌بصیرتی، با نشناختن فضا، با تشخیص ندادن حق و باطل، کرده‌های خودتان را، گذشته‌ی خودتان را باطل کردید. ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پر از ادعای انقلابیگری؛ اما باطن، باطن پوک، باطن بی‌مقاومت در مقابل بادهای مخالف. این، آسیب‌شناسی است.

با این بیان قوی، با این کلمات رسا، آن هم در آن شرائط دشوار، اینگونه صحبت میکرد. اینجور نبود که یک عده مستمع جلوی حضرت زینب نشسته باشند، گوش فرا داده باشند، او هم مثل یک خطیبی برای اینها خطبه بخواند؛ نه، یک عده دشمن، نیزه‌داران دشمن دور و برشان را گرفته‌اند؛ یک عده هم مردم مختلف‌الحال حضور داشتند؛ همانهائی که مسلم را به دست ابن‌زیاد دادند، همانهائی که به امام حسین نامه نوشتند و تخلف کردند، همانهائی که آن روزی که باید با ابن‌زیاد در می‌افتادند، توی خانه‌هایشان مخفی شدند – اینها بودند توی بازار کوفه – یک عده هم کسانی بودند که ضعف نفس نشان دادند، حالا هم نگاه میکنند، دختر امیرالمؤمنین را می‌بینند، گریه میکنند. حضرت زینب کبری با این عده‌ی ناهمگون و غیر قابل اعتماد مواجه است، اما اینجور محکم حرف میزند. او زن تاریخ است؛ این زن، دیگر ضعیفه نیست. نمیشود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه‌ی مؤمن، اینجور خودش را در شرائط دشوار نشان میدهد. این زن است که الگوست؛ الگو برای همه‌ی مردان بزرگ عالم و زنان بزرگ عالم. انقلاب نبوی و انقلاب علوی را آسیب‌شناسی میکند؛ میگوید شماها نتوانستید در فتنه، حق را تشخیص بدهید؛ نتوانستید به وظیفه‌تان عمل کنید؛ نتیجه این شد که جگرگوشه‌ی پیغمبر سرش بر روی نیزه رفت. عظمت زینب را اینجا میشود فهمید. ۱ اردیبهشت ۸۹ در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور

** اگر متحد باشید هرگز دشمنی آنها به شما اثری نخواهد کرد

تجربه‌های سی ساله‌ی ما، ملت را آگاه کرده است. اینها میدانند. اینها همان دولتها و حکومتهائی هستند که هشت سال در دوران دفاع مقدس که علیه این ملت جنایت شد، شهرها بمباران شد، خانه‌ها ویران شد، بمبهای شیمیائی زدند، انسانهای بی‌گناه را کشتند، نه فقط دلشان برای ملت ایران نسوخت، بلکه به دشمن ملت ایران کمک هم کردند. مردم ما این را دیده‌اند. اینها که فراموش‌شدنی نیست. حالا شده‌اند دلسوز! مردم رفتار اینها را با ملتهای مظلومی که پنجه‌ی اینها در آنها جاگیر شده است، می‌بینند؛ مثل ملت افغانستان، مثل ملت عراق، مثل پاکستان، مثل ملت فلسطین. هر جا اینها پنجه‌شان جاگیر شد، ناخنشان بند شد، هرچه توانستند، ضربه زدند. اینها به مردم رحم نمیکنند؛ مردم‌دوستی، دور از جنابِ آنهاست. حالا نسبت به ملت ایران، نسبت به کسی یا کسانی در داخل کشور، طرفدار شده‌اند! خب معلوم است که این غرض و مرض آنها از این کارها چیست. این را مردم میفهمند. شما اگر متحد باشید، شما اگر با هم باشید، شما اگر این روحیه‌ی استحکامی را که انقلاب به ملت ما داد و در طول این سی سال ملت ما آن را حفظ کرده است، نگه دارید، «لایضرّکم کیدهم شیئا»؛ هرگز دشمنی آنها به شما اثری نخواهد کرد، و آنها نخواهند توانست به ملت ایران آسیبی وارد کنند. ۷ تیر ۸۸ بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌

** آنچه ما را آسیب‌ناپذیر میکند، تقواست

شما دیدید فتنه‌ای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهائی شد، آمریکا از فتنه‌گران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی دفاع کردند، منافقین دفاع کردند، سلطنت‌طلبها دفاع کردند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ایران امروز، جوان امروز، تحصیلکرده‌ی امروز، ایرانیان امروز، آنچنان وضعیتی دارند که هر توطئه‌ای را دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی زمینه‌چینی کند، به توفیق الهی توطئه را خنثی میکنند. منتها توجه داشته باشید؛ باید تقوا پیشه کنیم. آنچه ما را قوی میکند، تقواست؛ آنچه ما را آسیب‌ناپذیر میکند، تقواست؛ آنچه ما را به ادامه‌ی این راه تا رسیدن به اهداف عالیه امیدوار میکند، تقواست.۱۴ خرداد ۸۹ خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)

**نمره‌ی مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم

«باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم.»  این عبارت رهبر انقلاب اسلامی در پیامی که به‌مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم صادر کردند به‌روشنی عقب‌ماندگی در مسئله‌ی عدالت این آرمان و ارزش مهمِ نظام اسلامی را نشان می‌دهد. موضوعی که پیش از این از سوی ایشان مورد تصریح قرار گرفته بود: «در مورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در دهه‌ی پیشرفت و عدالت واقعاً پیشرفت کردیم [امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم. باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم.» ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ البته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب تأکید کردند که: «نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست.» ۲۲ بهمن ۹۷

** یک رکن امنیت بلندمدت کشور علم است

آنها برای حمله‌ی به جمهوری اسلامی استدلال دارند. به نظر من استدلالشان از دیدگاه آنها استدلال تامی است. در یک نقطه‌ی بسیار حساس جهان از لحاظ جغرافیائی، یعنی این نقطه‌ی خاورمیانه، خلیج فارس، دریای سرخ، شمال آفریقا، بخشی از مدیترانه – این حوزه‌ی عظیمی است دیگر – مجموعه‌ی امت اسلامی واقع شده. الان شما ببینید از این پنج تا، شش تا گذرگاه آبیِ حساسِ حیاتی که در دنیا وجود دارد، سه تایش توی این منطقه است: تنگه‌ی هرمز است، کانال سوئز است، باب‌المندب است. اینها گذرگاه‌های مهمی است که تجارت جهانی متوقف به اینهاست. شما نقشه‌ی جهان را بردارید جلوی رویتان نگاه کنید، خواهید دید که این چند تا مرکز چقدر برای ارتباط تجاری و ارتباط اقتصادی دنیا مهم است. بنابراین، این منطقه، منطقه‌ی حساسی است. حالا در این منطقه‌ی بسیار حساس، یک قدرتی دارد قد میکشد و روزبه‌روز خودش را بیشتر نشان میدهد. این قدرت با همه‌ی خواسته‌های استکباری و دستگاه‌های کمپانی‌ها و شبکه‌های عظیم اقتصادیِ مفسد فی‌الارض مخالف است؛ با نظام سلطه مخالف است، با سلطه‌گری مخالف است، با ظلم مخالف است؛ خوب، این خیلی برای دستگاه استکبار مهم است. دستگاه استکبار فقط ایالات متحده‌ی آمریکا نیست، یا فلان رئیس جمهور و فلان دولت آمریکا یا فلان کشور اروپائی نیست؛ دستگاه استکبار یک شبکه‌ی عظیم‌تری است که شامل اینهاست؛ شبکه‌ی صهیونیستی هست، شبکه‌ی تجار اساسیِ بین‌المللی هست، مراکز پولیِ عظیم دنیا هست؛ اینها هستند که مسائل سیاسی دنیا را دارند طراحی میکنند؛ دولتها را اینها می‌آورند، اینها میبرند. این مجموعه که تویش دولت ایالات متحده هست، دولتهای اروپائی هستند، خیلی از این نفتخوارهای ثروتمند منطقه‌ی خودمان هستند، با یک چنین قدرتِ رو به رشدِ رو به اعتلای در حال قدکشی بشدت مخالفند؛ بنابراین هرچه بتوانند، در مقابله‌ی او کار میکنند. توی این سی سال هم بیکار نماندند، هرچه بگذرد هم باز بیکار نمیمانند؛ مگر آن وقتی که شماها همت کنید؛ شما جوانها کشور را از لحاظ علمی، از لحاظ اقتصادی، از لحاظ امنیتی به نقطه‌ای برسانید که امکان آسیب پذیری‌اش نزدیک به صفر باشد؛ آن وقت کنار میکشند و توطئه‌ها تمام خواهد شد. اینی که من توی این چند سال به دانشگاه‌ها مرتب راجع به مسائل علم و تحقیق و پژوهش و نوآوری و جنبش نرم‌افزاری و ارتباط صنعت و دانشگاه و اینها این همه تأکید کردم، برای خاطر این است که یک رکن امنیت بلندمدت کشور و ملتتان علم است. ۴ شهریور ۸۸ بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی

تهران-ایرنا- انجمن اسلامی علوم سیاسی و روابط بین الملل ایران به پیشاصنعتی خواندن نهضت مقاومت یمن از سوی ژنرال مکنزی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، انجمن اسلامی علوم سیاسی ایران به پیشاصنعتی خواندن نهضت مقاومت یمن از سوی ژنرال مکنزی در بیانیه‌ای اعتراض خود را نشان داد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّهٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَیۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمۡ وَءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمۡ لَا تَعۡلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ یَعۡلَمُهُمۡۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیۡءٖ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ یُوَفَّ إِلَیۡکُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ ( انفال/ آیه ۶۰)

بررسی و تحلیل هرمنوتیکی گفت و گوی اخیر ژنرال فرانک مکنزی فرمانده نیروهای تروریست ارتش آمریکا  (سنتکام)  و از آمرین ترور حاج قاسم سلیمانی با انستیتو خاورمیانه بار دیگر نشان داد که سرشت استعماری تمدن نژاد پرستانه آمریکایی، خود، منشاء صدور تروریسم با برچسب‌های خوب و بد در آسیا و آفریقا است.

آنجا که این ژنرال آدمکش اعزامی از جغرافیای لیبرال دموکراسی به کشورهای فرهنگی و تاریخی آسیا و آفریقا به صراحت می گوید  جنگ یمن تجربه ای  غیرانسانی در جنگ های  مدرن است بخصوص  از آن روی که ایرانی‌ها فناوری های  نوینی  را به گروهی در یمن  معرفی کرده‌اند که  آنها متعلق به دوران پیش از عصر صنعتی هستند !! و با وضوح تمام بر این نکته تاکید دارد که  موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز زمین به زمین و پهپاد که اینک یمنی ها برای دفاع از جان و ایجاد بازدارندگی بر فراز کشور بی پناهشان با خلاقیت و مجاهدت گسترانیدند با روند تاریخ خطی توسعه در تضاد است چه اینکه این گروه ، گروهی دور از تاریخ توسعه مدرن است.

این گزاره و تحلیل موضعی معرفت شناسانه و البته نژاد پرستانه و شرق شناسانه  از نهضت های مقاومت و ناصالح دانستن ملت یمن برای در اختیار داشتن فناوری های نوین دفاعی مقابل ائتلاف آمریکایی- سعودی  و اماراتی  همانقدر مضحک ، غیر انسانی و تبعیض آمیز  است که تجهیز گروه‌های تروریستی و آدمکشی نظیر داعش و منافقین ! و یا همانند  مباح دانستن تولید، تکثیر، انباشت و کاربست  انواع سلاح های کشتار جمعی برای قدرت های بزرگ و رژیم صهیونیستی و از آن سو مردود دانستن انرژی های صلح آمیز هسته ای برای ملت های بزرگی مثل ایران اسلامی.

انجمن اسلامی علوم سیاسی و روابط بین الملل ایران ضمن تبریک درماندگی ائتلاف آمریکایی – سعودی در مقابل یک گروه ملی و مقاومتی اما  از همه کارشناسان ، زبدگان ، استادان دانشگاه‌ها و نمایندگی های سیاسی کشورهای مستقل جهان می خواهد تا نسبت به این  دسته بندی های متحجرانه،  بنیادگرایانه و ایدئولوژیکی سرکرده تروریسم آمریکا در منطقه واکنش فوری  نشان داده و حرف های قرون هجده و  نوزدهمی اورا در باره سزاواری یا ناسزاواری   برای در اختیار گرفتن فناوری های نوین جهت  دفاع از سوی ملت ها و جنبش های مقاومت قویا محکوم کنند زیرا دفاع از جان و شرف و کیان و هستی انسان در مقابل زورگویان و ستمگران  تفکیک بردار نیست و نباید ملتی را از دسترسی به ابزارهای دفاع از خویش محروم و از سویی دیگر دست تطاول و آدمکشی ائتلاف های همسو با خود را با هزار توجیه تاریخی و فلسفی نژاد پرستانه  باز گذارد ضمن این که با اندک بررسی های تاریخی معلوم می شود آنچه کشورهای مدرن و پسا صنعتی و یا مدعیان ورود به دوره پسا مدرن از جمله خود آمریکای جنایت کار  در حق بشریت از طریق  توسعه سلاح های مدرن  و فوق مدرن مرتکب شدند بسیار بی رحمانه تر ، جمعی تر و  جانکاه تر از مظالم ستمگران پیشا صنعتی بود گواینکه  پرونده خود زنرال مکنزی مملو از این نوع پلیدی های مدرن در حق ملت های مظلوم در سوریه ، عراق ، یمن ، افغانستان ، لبنان و ایران است.

انجمن در پایان به فرمانده نیابتی تروریست های منطقه هشدار می دهد که آدمکشی‌های خود و تقسیمات  ایدئولوژیکی نهضت های مقاومت مشروع  به پیشا صنعتی و مدرن را در پناه فلسفه و تاریخ  سراسر خشونت بارمدرن  بیش از این تمیز جلوه ندهد زیرا مکنزی خود زیسته ای قرن هجدهمی داشته و گویی در حال نقل مکان به قرن سراسر پلیدی غرب یعنی قرن  ۱۹ است و مردمان کهن یمن هزاران بار متمدن تر از او به شمار می آیند از این رو کماکان منتظر وعده انتقام از خویش برای مداخله در ترور فرمانده سپاه انسانی و بدون مرز قدس باشد.

اسلام‌آباد – ایرنا – سیاستمدار ارشد و سفیر پیشین پاکستان در آمریکا پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفایی آن را دستاورد بزرگی برای ملت ایران تعبیر کرد و گفت: انقلاب، از جمهوری اسلامی ایران یک کشور پرنفوذ و قدرتمند در منطقه ساخته است.

خانم «سیده عابده حسین» روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد افزود: انقلاب اسلامی ضمن قدرتمند ساختن ایران به پویایی و بالندگی خود ادامه می‌دهد.

عابده حسین فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به مردم ایران تبریک گفت و اظهار داشت: انقلاب، در تغییر سرنوشت ملت ایران بسیار موفق و موثر بود هرچند برخی از کشورها ساز مخالف با آرمان‌های ایران زدند اما مردم این کشور با وجود همه مخالفت‌ها شجاعانه از انقلاب اسلامی دفاع کردند.

این دیپلمات برجسته و چهره سیاسی پاکستان افزود: ملت ایران با رویکرد شجاعانه و وفاداری به اصول و آرمان‌های انقلاب متعهد ماندند و در این مسیر مخالفت‌های خارجی هیچ خللی برای آنان ایجاد نکرد.

وی با تجلیل از نقش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در رهبری ملت ایران، گفت: امام راحل، رهبری با بصیرت بود که ملت ایران را در برهه سختی برای به ارمغان آوردن انقلاب اسلامی متحد کرد.

عابده حسین که در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ سفیر پاکستان در آمریکا بوده است، گفت: رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تحسین برانگیز است و بر اساس همین اصول و آرمان، ملت ایران چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند.

وی افزود: پیروی نظام و مردم ایران از اصول انقلاب باعث تحکیم جایگاه این کشور و افزایش نفوذ منطقه‌ای آن شده است.

سیده عابده حسین، آینده انقلاب اسلامی ایران را روشن و اطمینان بخش دانست و تاکید کرد: انقلاب در ایران به رغم تبلیغات منفی و کارشکنی‌های خارجی به شکوفایی خود ادامه می‌دهد.

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل اثر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد ملک‌زاده به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در کتاب «قدرت نرم» پس از مطالعه و بررسی پدیده قدرت نرم و آشنایی با جلوه‌ها، اهداف و مؤلفه‌های مختلف آن از منظر اسلام، با استفاده از شاخصه‌ها و آموزه‌های اسلامی-شیعی، الگوی قدرت نرم نظام اسلامی در روابط بین‌الملل ارائه گردیده و در واقع هدف علمی کتاب است.

هدف عملی نیز بکارگیری و تقویت این الگوی جدید از سوی ملت‌های اسلامی به ویژه ملت مسلمان ایران در مقابله با تهدیدات دشمنان اسلام و دستیابی به اقتدار اسلامی می‌باشد. همچنین با توجه به افزایش کاربرد جلوه‌های مختلف قدرت نرم در عصر کنونی، آشنایی با مؤلفه‌های این قدرت جهت تعامل بهتر در عرصه جهانی و روابط میان کشورها و ملت‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

امروزه اهمیت و کاربرد قدرت نرم به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در روابط بین‌الملل ضرورتی انکارناپذیر است. این امر به ویژه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منافع ملی جمهوری اسلامی نیز دارای اهمیت بسزایی می‌باشد زیرا آشنایی با مولفه‌ها و مبانی قدرت نرم و مطالعه و بررسی این پدیده امکان بهره برداری بهینه‌تر از آن و در نتیجه دستیابی بهتر، گسترده‌تر و کم‌هزینه‌تر به اهداف نظام اسلامی و منافع ملی را تسهیل می‌بخشد.

سوال اصلی که در این کتاب به آن پرداخته شده این است که الگوی اسلامی-شیعی قدرت نرم بر چه مولفه‌هایی استوار است؟

علاوه بر سوال اصلی فوق سوالات فرعی زیر را نیز باید در این بررسی شده است

۱. قدرت نرم چیست و در روابط بین‌الملل از چه جایگاهی برخوردار است؟

مؤلفه‌های قدرت نرم در عرصه جهانی چیست و بر کدام مبانی فکری و اعتقادی استوار است؟
دیدگاه اسلام در مورد این مبانی و مؤلفه‌های قدرت چیست؟

۴. مؤلفه‌های قدرت نرم نظام اسلامی در ابعاد داخلی و عرصه بین‌المللی کدام است؟

۵. راهکارهای تثبیت و ارتقا قدرت نرم اسلامی چیست؟

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بهای۵۹ هزارتومان منتشر شده است.

 

اینکوسی ماندلا، نوه رئیس‌جمهور سابق نلسون ماندلا، از درخواست نالدی پاندور ، وزیر روابط بین‌الملل و دولت آفریقای جنوبی برای لغو جایگاه ناظر رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی در آفریقای جنوبی، این عضو کنگره ملی آفریقا گفت: ما نمی‌توانیم روابط خود را با رژیم آپارتاید اسرائیل عادی سازیم، در حالی که این رژیم دائماً حقوق بشر فلسطینیان را نقض می‌کند، غیرنظامیان بی‌گناه را زندانی و شکنجه می‌کند و بدون آن که مجازات شود، قوانین بین‌المللی را از چندین جهت نقض می‌کند.ما از این درخواست حمایت می‌کنیم، چون روند اعطای عضویت ناظر به اسرائیل به طور مخربی ناقص بود و موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به صورت یکجانبه و بدون مشورت با کشورهای عضو و یا اعضای اجرایی اتحادیه آفریقا چنین اقدامی انجام داد.

اینکوسی ماندلا گفت: «غیرقابل تصور» است که خود آفریقا، قربانی قرن‌ها اشغال، فرمانبرداری و ظلم، بتواند ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم آپارتاید اسرائیل و انکار حقوق بشر اساسی فلسطینی‌ها و همچنین گسترش مستمر شهرک سازی های غیرقانونی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بپذیرد.

او گفت: ما از آفریقایی‌ها در سرتاسر قاره و سرزمین‌های یهودی نشین می‌خواهیم تا در اعتراض به اعطای جایگاه ناظر به رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا اعتراض کنند. ما باید از تصمیم یکجانبه برای اعطای جایگاه ناظر به این رژیم تبری جوییم.

ما از پاندور، وزیر روابط و همکاری‌های بین المللی، می‌خواهیم که با توجه به ناسازگاری رژیم آپارتاید اسرائیل در پذیرش یک روند صلح واقعی، تمام روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کرده و سفیر آن را بازگرداند. ما از دیگران در جنبش جهانی ضد آپارتاید در حمایت از مبارزه عادلانه خود انتظار بیشتری داشتیم.

اینکوسی ماندلا همچنین گفت، اتباع آفریقای جنوبی که به خدمت در نیروی دفاعی اسرائیل ادامه می‌دهند، باید به دلیل جنایات جنگی و نقض قانون کمک‌های نظامی خارجی آفریقای جنوبی محاکمه شوند.

اینکوسی ماندلا گفت: آنها هر روز به نقض فاحش حقوق بشر علیه غیرنظامیان فلسطینی در پست‌های بازرسی متهم هستند.

او گفت: نباید توجیه کنیم که ما دلالان صلح صادق و بی طرف هستیم. این موضع‌گیری‌ها از آپاراتچیک‌های آپارتایدی نظام قدیمی در دولت آفریقای جنوبی می‌آیند که همچنان در خدمت منافع اربابان قدیمی خود و رژیم آپارتاید اسرائیل هستند.

آفریقای جنوبی و سایر کشورها به تصمیم فکی مبنی بر اعطای جایگاه ناظر به اسرائیل در این قاره اعتراض کرده بودند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش حضرت حمزه‌‌ سیدالشهداء(ع) فرمودند: عزم راسخ و قدرت شناخت، عناصر مهمّ شخصیّت جناب حمزه سیدالشهدا(ع)  بود و خواص جامعه برای تولید چنین شخصیت‌هایی‌ همت کنند.

فیلم بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار در لینک زیر آمده است:

فیلم بیانات

هجدهمین مجمع عمومی و چهارمین کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها پنج‌شنبه ۱۴ بهمن 1400 به صورت حضوری و مجازی و با مشارکت اعضای فعال انجمن و همچنین نماینده وزارت کشو برگزار شد.

براساس این گزارش، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی در جلسه مجمع گزارش خود از فعالیت انجمن را ارائه کرد.

ژاله حساس خواه قائم‌مقام دبیرکل انجمن نیز در ادامه متن پیام رئیس دولت اصلاحات را برای اعضا قرائت کرد.

در ادامه انتخابات هیات رئیسه مجمع عمومی این تشکل سیاسی برگزار شد.

پس از گزارش بازرس مجمع عمومی درباره فعالیت‌های انجمن در دو سال گذشته، انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها برگزار شد.

نتایج این انتخابات به شرح زیر است:

اعضاء اصلی شورای مرکزی:
محمود صادقی
ژاله حساس خواه
علی محمد حاضری
محمد موسی خوانی
علی محقر
محسن صنیعی
حسین وفاپور
مراد کاویانی
محمدعلی صنیعی منفرد
حسین عباسی نژاد
محمدحسین ودیعی
فرهاد درویشی
حسن جعفریانی
منصور سیاری
محمدعلی منصوری بیرجندی
علی یوسفی
فتح الله امی
حمیدرضا اکبری
سید ابوالفضل حسینی
حسین آقایی جنت مکان
حسین میرزایی نیا

اعضاء علی البدل شورای مرکزی:

عباس پهلوانی
عزیزالله تاجیک اسماعیلی
محمد جواد نجفی
فرامرز میرزایی
علی تقوی جلودار
مختار جلالی
رضا پیرایش

بازرسین:

محمد عابدی
علی حاجی کتابی
قدیر فیروز نیار
یعقوب موسوی (علی البدل)

انتهای پیام/